karlieninkameroen.reismee.nl

Goodmorning Miss!

Het lesgeven is begonnen! Van maandag tot donderdag geef ik Frans en ICT in de lagere school naast mijn deur. Er zijn 6 klassen met soms meer dan 50 leerlingen in. Ik begin om 8.30u en eindig om 13.10u. Maar de lesuren zijn hier niet zo vast. Soms houden de leerkrachten nog een personeelsvergadering die tot 9u duurt terwijl de kinderen in de klas wachten.

Dinsdag startte ik mijn observatiedag. Ik werd super enthousiast onthaald door de head teacher en de leerkrachten. Ze zeiden dat ze er al lang naar uitkeken om me te ontmoeten.
Om 7.30u komen de kinderen naar school en spelen ze. Om 7.45u moeten ze in rijen gaan staan en wordt er gebeden. Daarna is er een kind dat de Kameroense vlag mag hijsen. Alle kinderen zingen dan het volkslied uit volle borst. Daarna worden de meldingen van de dag gedaan. Ik werd voorgesteld door de head teacher. Ik moest mezelf ook even voorstellen en wanneer ik zei dat ik voor 6 maanden les zou geven in de school, begonnen alle kinderen te juichen. Het is de eerste keer dat ze een ‘white teacher’ in hun school hebben. Er zijn dan ook heel veel kinderen die de hele tijd gefascineerd naar mij blijven kijken zonder iets te zeggen. Na alle mededelingen gaan de kinderen al marcherend en zingend naar hun klas. Als een leerkracht de klas binnenkomt, staan ze allemaal recht en roepen in koor: ‘Goodmorning Madam!’. De kinderen moeten ongelofelijk veel respect tonen voor de leerkrachten. Ze krijgen verschillende vakken zoals ‘moral education’, ‘mathematics’, ‘health education’,… Het is wel even wennen aan de primitieve omstandigheden waarin de leerkrachten les geven. Er is echt niets aanwezig van didactisch materiaal. Buiten een tafel, banken en een bord is er niets in de klas. Er is ook geen elektriciteit aanwezig. Tijdens de middagpauze krijgt iedereen een bordje rijst dat in de klas wordt opgegeten. Daarna wordt er weer gebeden en gaan de lessen verder. Het eerste en tweede leerjaar eindigt vroeger dan de andere leerjaren.

Woensdag mocht ik dan zelf lesgeven, eindelijk! Ik startte met Frans in klas 1, 2 en 3. In klas 4, 5 en 6 gaf ik ICT. Ik zong een liedje en had een tekening van een computer gemaakt om te tonen wat dit was (de meeste kinderen kennen dit niet eens). Dit was blijkbaar erg vernieuwend want de kinderen waren super enthousiast. Ik hoor ze regelmatig het Franse liedje zingen dat ik hen leerde, super tof!
Ik zal nog wel even moeten wennen aan de manier van lesgeven. De kinderen zijn het gewoon om alles te kopiëren van het bord zonder enig inzicht in de leerstof te hebben. Ze zijn het ook niet gewoon om in duo’s te werken of een dialoogje voor de klas te voeren. Hopelijk kunnen ze dit na 6 maanden wel!

De leerkrachten geven les met een stok in hun hand. Dit is echt niet leuk om te zien. Kinderen krijgen regelmatig een tik tegen het hoofd of een draai rond hun oren. Als ze niet luisteren, dreigen de leerkrachten om de stok te gebruiken. Dan zie je ze echt ineen krimpen van de schrik. Ik vind het super moeilijk om hier mee om te gaan… Als ik een kind zie geslagen worden, krijg ik echt tranen in mijn ogen.

Deze week zal ik nog veel lessen voorbereiden zodat ik volgende week er echt aan kan beginnen. Ik kijk er al naar uit!

Al super hard merci voor de vele blogberichtjes, echt leuk om te lezen ;)!

Reacties

Reacties

Lisa

Hoi Karlien,

Leuk om te lezen dat je in zo'n leuk gezin zit en al goed van start bent kunnen gaan op je project.
Ik vind het super om te berichtjes te lezen, maar daardoor krijg ik ook weer super veel zin om naar Afrika te gaan. Geniet ervan!!!

Hanne en Vincent

Hey Karlientje!
Super leuk om regelmatig berichtjes van je te lezen. (Hanne heeft al meer jouw blog bekeken dan die van haar zus... :-s )
Meen je dat nu echt dat je aan 50 kinderen tegelijk computerles moet geven zonder computer! Hoe kunnen die kinderen onthouden wat ze moeten doen op een computer zonder er ooit mee gewerkt te hebben???? Super om te merken dat je het daar zo goed hebt! Doe het daar nog goed meid! We love you!
xxx
Vin en Hanne

Hanne

Hey K-Lien!

Super om je berichtjes te lezen! Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat! Tmoet zeker wel een aanpassing zijn om in die toestand les te geven! Hier scheen vandaag ook de zon! Maak je eens een online fotoalbum?
Amuseer je!

xx

Koen

Karlien! Dat loopt daar gesmeerd zie ik! Ge zijt daar goe bezig! Waka Waka beejbie!

Karen

Karlienos,
Sooooooo crazy you are ;) Als ik lees wat je allemaal schrijft, beeld ik me uw gezicht erbij voor, kei happy! Eindelijk AFRIKA. Ik ben er zeker van da ge het goed doet en nog zult doen! Laat ze daar maar eens zien hoe het echte lesgeven in elkaar zit zonder de kids te straffen met stoken! Elke keer als ik nieuwe verhaaltjes lees, lijkt het net of ik zelf mee in Afrika zit en het mee beleef :p
Adios Amigo :)
xxx

Gert-Jan

Zalig dat die kinderen zo enthousiast zijn!
Ik krijg echt zin om me zelf in overzeese gebieden nuttig te maken. :)

tante Hilde

Super, je ervaring daar! Enorm leuk hoe de kinderen en iedereen eigenlijk reageren op jouw aanwezigheid en engagement daar. Waarover maken we ons hier toch druk? Laat staan de politici...
Bedankt om te tonene dat er weinig nodig is om gelukkig te zijn en ook om een positieve indruk achter te laten van ons Belgie!
(wordt vervolgd) veel groetjes!

bellie

hoi meid!!

wat een super ervaringen daar seg! zoo jaloers!! maar wel super blij dat ik je ervaringen kan volgen! hier is het kouder en kouder aan het worden .. (ook al is het best warm denk ik voor de tijd vant jaar :) ) geniet dus maar van het warme zonnetje!

kwou dat ik tot daar kon komen spijtog genoeg zit ik nog met veel verbouwingen die moete gebeuren en dus de financiele toestand is op de moment op een laag pitje .. wel een serieuse werf op de moment dus er kome vorderingen in... :)
lieve schat doet da daar goed! ik twijfel er ni aan!

heel veel liefs.. van bellie!! :) XX love ya

Dory

Haha karlien. kei grappig dat ze u zo aanstaren. Ma allez ocharme van die stok! Alle stokken op de school verstoppen dan?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!