karlieninkameroen.reismee.nl

Thuis in Kameroen!

De ontdekking van de week: we kunnen BVN tv ontvangen. Om 17.30u zitten we altijd trouw op post om Simonneke en Frank te volgen ;)! En daarna kunnen we watertanden bij ‘Komen eten’. Ik ga echt een lijstje maken met al de dingen die ik wil eten als ik terug thuis ben. Jeroen Meus is MIJN HELD!

Voor de rest gaat het hier nog altijd heel goed. We werken hard, eten lekker, genieten van de zon en op vrijdag gaan we iets drinken met andere vrijwilligers die we hebben leren kennen. Met de bike naar Square in Kumbo, een zalig tochtje! Het bier is hier wel zalig: 0,65l voor nog geen euro!
Mijn zusjes Lydia en Dorothy hebben me ook al geleerd hoe ik mijn kleren het best kan wassen met de hand. Heerlijk in het zonnetje! Ik heb ook al samen met hen geknutseld: onze namen om op onze deur te hangen. Werken met stiften en kleurpotloden, ze hadden het precies nog nooit gedaan. Zo fijn vonden ze het! En een tip-ex, nietjesmachine of slijper met potje hadden ze nog nooit gezien. Elke keer ik mijn lessen zit voor te bereiden en tekeningen maak om nieuwe Franse woorden aan te leren, zitten ze heel gefascineerd naar mij te kijken.

Elise en ik zijn wat nieuwe dingen aan het bedenken om op onze boterham te doen: choco met banaan, zelfgemaakte eiersla,… Binnenkort gaan we melk zoeken zodat we eens gewonnen brood kunnen maken. We hebben wel al ontdekt dat er iemand in het huis héél graag choco eet want onze halve liter pot is nu al op, hmmm…

Binnenkort gaan we ook in onze eigen Afrikaanse kleren rondlopen. We zijn stof gaan kopen op de markt en Pius zal voor ons een kleedje maken! Spannend!!!

Op school ben ik deze week echt gestart met het geven van les. Het is niet altijd eenvoudig om de kinderen kalm te houden. De leerkrachten hebben me al voorgesteld om het ook op ‘de Afrikaanse wijze’ te doen, maar ik houd mijn handen van die stok af! Ik ga nu proberen de orde te bewaren door sommige leerlingen tegen de muur te zetten als ze teveel lawaai maken of anderen slaan. En binnenkort ga ik ook mijn stickertjes boven halen om hen te belonen. Dat zal wel motiverend werken! Ik moet ICT les geven in alle klassen, maar eigenlijk is dit echt onmogelijk. De kindjes van het eerste en tweede leerjaar zijn echt nog veel te klein om te begrijpen waar het over gaat en de overgrote meerderheid heeft nog nooit een computer gezien. Ik heb al wel tekeningen gemaakt om hen te tonen wat het is, maar in de praktijk kan ik hen er dus niet veel over leren. Daarom heb ik nu voorgesteld om enkel de basisdingen aan te brengen zoals: keyboard, muis, scherm,… en voor de rest vooral Franse les te geven. De leerkrachten gingen daar akkoord mee. Voor Frans zal ik ook niet het leerplan volgen omdat ik gemerkt heb dat de kinderen echt veel achterstand hebben en eerst de basis opnieuw moeten zien. Ik heb ook al voorgelezen uit een boek dat ik mee had, dit vinden ze geweldig! Ze vechten echt om vooraan te kunnen zitten. De kerstvakantie begint blijkbaar al op 16 december dus het is nog maar een maandje school.

De kinderen moeten zondag meelopen in een stoet van de kerk in Shisong naar de kathedraal in Kumbo. Daarvoor moesten ze oefenen op school, leuk om te zien, maar zo traag dat dat gaat! Ze liepen te dansen en te zingen, sommigen maakten muziek met drums en slagwerk. Ik ben dus zo’n beetje verplicht om zondag mee te lopen. Het zal wel weer heel warm zijn en het is toch zeker een uur stappen naar Kumbo. Ik zal dus nog zien of ik het tot het einde vol houd…

Reacties

Reacties

tante Riet

Prachtig verhaal... Ik blijf u volgen.
Liefs
tante Riet

Riet

Klien,

Ik vind zo leuk om te lezen dat alles goed gaat en om eens te horen hoe het schoolleven er daar aan toe gaat !!

Khoop dat jou manier van 'straffen en belonen' snel en goed werkt want ik zou het idd ook niet kunnen op de 'afrikaanse wijze' .. mss als ze zien dat jou manier ook lukt ze DE STOK achterwegen kunnen laten , zou mooi zijn he :-)

Ben echt jaloers als ik je verhalen hier lees. Weer een hele ervaring rijker en weer zoveel nieuwe dingen ontdekt , kvind super voor je !!!!

x x x

Tante Kristel

Weer leuk om je verhaal te lezen Karlientje. Ik hoop ook dat je ze daar een beetje kan leren om de kinderen positief te motiveren als ze flink zijn en dat die stok dan meer aan de kant zou blijven. Brrr, dat deeltje vind ik echt wel zielig. Geniet nog van je Afrikaanse leventje daar verder, maar dat zal geen probleem zijn precies. Groetjes van ons hier !
Tante Kristel en co

Dory

Echt leuk karlien! Amai gij bent echt een goe jufke precies. :-) Ik ben benieuwd nr jullie kleedjes! De kleremaker,... en nieuwe verslaving in Kameroen. Sowieso!

Siegrid

Hej Karlien! Wat een avontuur daar seg ... Wat gek dat 'school' toch zo verschillend kan zijn.

Aan je blogberichten merken we dat je super enthousiast bent :) En ik ben stiekem jaloers aan het worden ... wat een ervaring!

Laat die stok inderdaad maar goed rusten. De juffen van de KHL kunnen ook zonder :)

Geniet er nog superhard van!

Groetjes

Leen (Hans)

Hallo Karlien

Veel plezier daar. En vakantie met je papa, dat lijkt me heel leuk. Genier er allemaal van.

Bart, Katrien, Jelle en Tibo

Hey Karlien,
Als we de verhalen lezen en de foto's zien, dan merken we duidelijk dat je het er erg naar je zin hebt.

Veel plezier ook, met het bezoek van je papa! Geniet van jullie tijd samen.

succes nog!

groetjes
Bart, Katrien, Jelle en Tibo

papa

Hallo Karlien en Elise,
we zitten nu op een zalig terrasje in Douala achter een goedkope pint. Ons vakantie/bezoek zit er bijna op en eerlijk, we hebben er ongeloooooofelijk van genoten. Fantastische ervaringen, je moet het werkelijk meemaken om het te geloven. Jullie voelen jullie daar werkelijk als 2 vissen in proper water en hebben ons zoveel laten zien in een korte tijd. Als je daar wil blijven, open een toeristenbureau voor Europeanen om het dagelijks leven te laten voelen, succes verzekerd. Straks eten we nog onze laatste heerlijke pizza;-) en vertrekken tegen onze goesting naar Belgie. Fred en ik hopen dat Air France staakt zodat we wat langer kunnen blijven. Als je eind april terugkomt(en dat hopen we) maken we lasagne, eten friet van "de Brug" maken kaaskroketten en al de rest. Je hebt het echt verdiend. En beloof me, sommige avonturen die je met Fred en mij meegemaakt heb moeten in Kameroen blijven, beloofd!
Dady (of "de Papa" voor de Kameroenezen) en de groetjes aan iedereen die we daar ontmoet hebben.(en dat zijn er veel...!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!