karlieninkameroen.reismee.nl

Yes I do!

Onze eerste Afrikaanse trouw meegemaakt. De broer van Geraldine trouwde en het was een groot feest met 200 gasten. Op zondag nog druk mee gekookt met allemaal familieleden. Maandag was dan het grote moment aangebroken. Geraldine was op van de stress want zij regelde het overgrote deel van het feest. Eerst een viering in de kerk. De bruidskindjes zagen er schattig uit! Daarna groot feest in de tuin van de ouders van Geraldine. Het was wel een feest met alles er op en er aan. Wanneer we ons cadeautje wilden gaan afgeven, moesten we mee dansen in een stoet tot bij het bruidspaar. Daar mocht je dan je cadeautje afgeven en hen geluk wensen. Iedereen kreeg ook nog eten, veel mensen staken dit ook in hun handtassen om mee te neme naar huis. Daarna werd er nog muziek gemaakt en gedanst, maar de meeste mensen vertrokken. Het was echt een unieke ervaring. Dit huwelijk was al het derde dat ze hadden gehad: eerst trouw je voor de staat, dan doe je een traditionele bruiloft en daarna kan je nog trouwen voor de kerk. Er komt dus echt wel wat bij kijken!

Vorige week heb ik de examens afgerond. Deze keer waren de examens schriftelijk. Ik had dus heel veel verbeterwerk! Aangezien er geen nieuwe leerstof meer werd gegeven, moesten de kinderen koffiebonen oogsten. Ik ging helpen. Een van de kinderen had een sprinkhaan gevangen en was die een koffieboon te eten aan het geven. Echt grappig want de sprinkhaan at hier ook echt van!
Vrijdag kregen de kinderen hun rapport. Dat is hier echt een grote gebeurtenis. Toen ik met de NGO onderweg was naar een school zag ik allemaal kindjes met hun rapport in de handen op weg naar huis. De ene al wat vrolijker als de andere. De beste van de klas zijn, is hier echt heel belangrijk. Kinderen komen spontaan zeggen hoeveelste ze waren. Heel vreemd :D! Mark deelde ballonnen uit aan degenen die het goed hadden gedaan. Zo blij dat die kinderen zijn!

Woensdag was een teleurstellende dag voor de NGO. We gingen op bookdrop in een school die nu voor haar derde jaar deelneemt aan het project. Toen we de boeken van vorig jaar bekeken, zagen we overal losse bladen, ezelsoren,… De boeken waren dus niet verstevigd en we besloten dus om deze bookdrop niet door te laten gaan. Eerst moeten de ouders en leerkrachten kunnen bewijzen dat ze wel zorg kunnen dragen voor de reeds verkregen boeken. Het is dus echt wel goed dat hier controle op is anders zou iedereen het als vanzelfsprekend beschouwen dat ze boeken krijgen. Op vrijdag hadden we dan weer een heel succesvolle dag. Eén van de scholen waar we vorige week op facilities studies gingen, maar waar geen ouders kwamen opdagen, kwam nu terug aan de beurt. Nu waren er meer dan 100 ouders aanwezig. Iedereen was super enthousiast over het project! Opeens zei Devine, de programma manager, dat ik ook iets moest zeggen. Ik, knalrood natuurlijk :D! Uiteindelijk hebben ze dan nog enkele gebedjes voor mij opgezegd. Op het einde kreeg ik ook jams, een soort groente, mee naar huis als geschenk. Wat een eer ;)! Dit was wel een super leuke start van de kerstvakantie!

De voorbije dagen ben ik ook nog bezig geweest voor stage. Mark gaat samen met enkele mensen een jeugdmagazine opstarten. Op deze manier willen ze de plaatselijke, getalenteerde jeugd de kans geven om in de kijker te staan. We hebben al enkele vergaderingen hierover gehad. Het is super om zoveel geëngageerde mensen samen te zien werken!

Ohja, dinsdag heb ik mijn eerste beetje kerstsfeer gehad. Een man had kerstlichtjes rond zijn vleeskraampje gehangen! Voor de rest voelt het helemaal niet aan alsof het bijna kerstmis is. Geen kerstversiering, kerstlichtjes, sneeuw,… Alleen Mariah Carrey met ‘All I want for christmas is you’ is hier een grote hit! Ik mis de vele plastieken sneeuwmannen in België al ;)! Ik heb toch mijn kamer een beetje proberen te versieren. De kerstkaartjes van mama en een getekende kerstboom moeten het doen! Dus geniet er dit jaar maar dubbel zo hard van in mijn plaats!

Vrolijk kerstfeest!!!

Reacties

Reacties

Tante Kristel

Wauw Karlien, onze trouw was er precies niks tegen ;-) Wel leuk dat je ook zulke gebeurtenissen daar kan meemaken. Je ervaart daar nu echt wel het èchte leven hè. Ik kan je geruststellen, hier ook geen "witte kerst" hoor, maar de plastieken sneeuwmannen natuurlijk wel haha. Geniet op deze unieke manier ook van de kerstdagen. Wij denken aan je en ik zal zeker een jeneverke op jou drinken met Kerst ! Dikke kus van ons X

Katrien

Zalige Kameroenkerst Karlientje!!!!!

mama

Karlien, ondertussen is Kerst en Nieuwjaar hier ook al voorbij maar ik kan me perfect voorstellen dat je de "sfeer" wel wat gemist hebt. Anderzijds heb je het eens op z'n Afrikaans mogen ervaren en dat kunnen wij niet zeggen. Zonder kalkoen kan Kerst ook best gezellig zijn hé! Maar niet getreurd we zullen het volgend jaar dubbel en dik vieren (tenzij je dan weer niet thuis bent hé????).

Kus,mama.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!