karlieninkameroen.reismee.nl

X-mas break!

Eerst en vooral een heel gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Ik ben dit jaar NIET al vallend het nieuwe jaar in gegaan dus het belooft een goed jaar te worden!

Kerstmis was gezellig! We hadden zelfs een kerstboom in huis. Hier versieren ze een tak met ballonnen, slingers en snoepjes. Als er dan kinderen op bezoek komen, mogen die een snoepje uit de boom nemen. We gingen op bezoek bij verschillende families. Overal kregen we eten voorgeschoteld. Het is onbeleefd om dit af te wijzen dus op het einde van de dag zaten we echt vol! ’s Avonds gingen we nog iets drinken met Geraldine om de kerstdag af te sluiten.

Ik heb ook cadeautjes gekregen! Van Elise kreeg ik een tafel om in mijn kamer te zetten. Ze had het op maat laten maken bij de broer van Pius die meubelmaker is. Het staat echt super mooi in mijn kamer. Eindelijk kan ik al mijn spullen van de grond halen :D! Van onze gastfamilie kregen we oorbellen. Zelf gaven we hen ook wat cadeautjes: een zaklamp, kleurkrijtjes en een muziekdvd. Ze waren er super blij mee!

Nieuwjaar hebben we samen met vrienden gevierd. We zijn op een feestje beland. De dj was wel niet zo goed. We hadden hem een playlist gegeven met ook wat onze muziek tussen (o.a. de waka waka natuurlijk!). Als deze muziek opstond, was er veel ambiance. Maar de dj vond het toffer om trage Afrikaanse muziek te spelen waarop niemand danste. Dus dat was wel wat minder. Maar we hebben ons geweldig geamuseerd. Vooral de toetertjes die mama gegeven had, werden warm onthaald door iedereen. Ambiance gegarandeerd! We hebben zelfs ook ‘vuurwerk’ gezien. Enkele mensen waren bommetjes aan het afsteken ;)!

Van 26 december tot 2 januari was het ook cultural week. Een week waarin er van alles te doen is op the fons palace. Iedere stad heeft zo zijn fon. Je kan het vergelijken met een koning. Onze fon heeft meer dan 50 vrouwen. Hij kan kiezen met wie hij trouwt. Gelukkig kan dat niet met blanken!
De fon wordt erg aanbeden en deze week stond dan ook helemaal in het teken van hem. Er waren juju’s (gemaskerde mannen die al dansend de fon eren). Iedereen is eigenlijk wat bang voor de juju’s omdat ze nogal agressief kunnen zijn. Je moet buigen om hen te eren en respect te tonen. Wanneer je dat niet doet, gooien ze of slaan ze met een stok. Wij buigen dus altijd heel erg diep voor hen! Het is wel echt leuk om te zien omdat alles en iedereen in rep en roer staat als er een juju langs komt. Hij wordt meestal ook vergezeld door mannen en kindjes die iedereen waarschuwen dat de juju er aan komt. Sommige juju’s hebben echt prachtige kostuums!
Tijdens de cultural week kregen we bezoek van Jasper, Paulien en Lien. Het was heel fijn om hen nog eens terug te zien en enkele dagen samen met hen te spenderen. We gingen samen de familie van Thérèse bezoeken. Zij heeft ons in België veel uitleg over Kameroen gegeven en ons Pidgin geleerd. We werden erg warm onthaald door haar famiilie. We kwamen hen ook nog tegen op de cultural week want haar broer was een van de mannen die bij de juju’s horen.

Deze week was ontzettend druk. Ik heb me geen moment kunnen vervelen. Ik ben blij dat volgende week de kerstvakantie voorbij is want ik heb terug wat nood aan regelmaat in mijn leven. De voorbije dagen waren super fijn en interessant, maar Kumbo stond ook op stelten. Overal waar je kwam, moest je uitkijken voor juju’s of voorbijrazende bikes en taxi’s. Het verkeer is soms echt te gek! Volgende week krijgen we bezoek van Nele, Etienne en Imran. Onze leerkrachten en directeur uit België. Ze komen onze gastfamilie en stageplaatsen bezoeken. Ik kijk er ook terug naar uit om les te geven. Ik kwam regelmatig kinderen van mijn school tegen op de cultural week en dan merk ik wel dat ik het les geven mis :D!

Reacties

Reacties

Riet

Klien

voor jou ook een geweldig nieuw jaar toegewenst !!!! Klees daje er toch e zeer fijne avond van gemaakt hebt en daar ben ik blij om

(kwou je sturen maar .... kdenk dat gewone nr niet van toepassing is nu :-D

Kben nog steeds super jaloers op je avontuur :-)) en hoop dat ik binnekort zelf eens e stap durf te zetten in de richting om het buitenland eens te gaan verkennen !

Blij van nog eens iets van je te horen !!
Geniet daar nog met volle teugen (ook van het nieuwe jaar) en zorg daje maar snel weer voor je klasje staat, ben er zeker van dat ze hun juf Karlien daar heel hard gaan missen als je terug naar België komt !

dikke zoen x

Tante Kristel

HAPPY HAPPY NEW YEAR Karlien xxx
Geniet jij nog maar lekker verder van je avontuur daar !

papa

Hey Karlien,

de feestdagen heb je zo te lezen goed doorgesparteld. Dat is iets anders dan in Leuven hé. Alhoewel, hier liepen ook een heel pak "Juju's" rond op nieuwjaarsnacht.

Je hebt een mooie tafel gekregen, ongeloofelijk hoe handig dat ze daar zijn, met de weinig middelen die ze hebben maken ze toch iets prachtigs.

Allez, het normale leven begint terug, geniet nog van uw lesgeven en maakt er het beste van...

Papa

Koen Bellemans

Karla!

Gelukkig Nieuwjaar. Wow 2012 in Kameroen! H I P!

Dorien Elsen

Goed genoten met de feestdagen precies, leuk!! Eik, ik krijg al schrik van die juju's. Wilt de Fon niet met jullie trouwen dan? 2 knappe blanke vrouwen?

Karen

Karlienos,
Gij se feestbeest! Nog altijd volop aan het genieten duidelijk. Spijtig dat ik niet tot daar kon komen :s
Weeeeee miss you!!!!!
xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!